אנו עובדים בבית חולים פרטי באישור משרד הבריאות

menu

לא על הזרע לבדו "גניבת זרע" בישראל

 פעם קראו לזה "גניבת זרע". כיום, כמיטב מסורת הפוליטיקלי קורקט, זה הפך ל"אבהות כפויה". אלא שכדי ליישב את האתגרים החברתיים-משפטיים שתופעה זו טומנת בחובה, יידרש הרבה יותר מאשר מיתוג מחדש. האם בכלל אפשרי ליישב את המחלוקות בנושא, או שהן שייכות לאותו חור שחור בנבכי האתיקה אליו מושלכים כל אותם הדברים עליהם אנחנו "מסכימים שלא להסכים"? אתם יודעים, השאלות הבסיסיות: האם זה בכלל אפשרי "לגנוב" זרע מבן-אדם מבוגר ובר-דעת? כיצד יכול אדם שלתפיסתו נפל קורבן לגניבת זרע להתגונן מפני ההשלכות? האם ואיך אפשר לדעת האם הוא באמת קורבן או שמא קורבן ליצריו? בכתבה הבאה ננסה לענות על השאלות הללו על-ידי סקירת סיפורים אמיתיים של אנשים אמיתיים כפי שהם עולים מפסקי-דין שניתנו בשנים האחרונות בבתי-משפט בארץ ובעולם.

גבר פוגש אישה

גבר ואישה נפגשים. משום האנונימיות ולמען הנוחות נכנה את הגבר הזה ג' ואת האישה א'. ג' וא' נפגשים, משוחחים, צוחקים, מתוודעים זה לנוכחותה של זו. מהון להון, בלי כוונה וללא משים, זה קורה. פרומונים משתחררים, מבטים מתלכדים, אש ניצתת. קופידון הממזר עושה את זה שוב. ג' ו-א' מחליפים טלפונים, נפגשים ועד מהרה הלהבה שניצתה ביניהם הופכת למדורה של ממש. הם ממשיכים להיפגש במתכונת של בילויים לא מחייבים לאורך חודשים ארוכים, עד לרגע גורלי אחד שעתיד יהיה לשנות את מסלול חייהם לבלי שוב – הרגע בו מבשרת א' לג' שהיא בהריון. "ידעתי!" אומר לעצמו ג' החרד והכועס "ידעתי שהיא משקרת לי". ג' כלל לא בטוח שההריון הזה ממנו אבל א' מתעקשת שכן. הוא מנסה לשכנע אותה לעשות הפלה – ומצליח. א', שכבר מתורגלת בפרוצדורה, קובעת תור לוועדה להפסקת הריון. בתאריך המיועד מגיע ג' לאסוף אותה לבית החולים, אך היא אינה עונה לטלפון. א' נעלמה משל בלעה אותה האדמה. יצירת הקשר הבאה של א' עם ג' עתידה להתרחש רק בעוד כשנה וחצי, לאחר שכבר ילדה, והיא נעשית באמצעות עורכת-הדין שלה שמגישה לג' תביעת אבהות.

תביעת אבהות

תביעת אבהות היא תביעה הצהרתית שמטרתה לקבוע האם הגבר הנתבע הוא אכן אביו הביולוגי של הילד המדובר. בעבר, לא ניתן היה לחייב גבר לעבור בדיקת אבהות כיוון שזו דרשה בדיקות פולשניות. כל זה השתנה בשנת 2008 כאשר עבר בכנסת חוק (תיקון מס' 3 לחוק מידע גנטי, התשס"ח-2008) שמעניק לבית-הדין לענייני משפחה את הסמכות לחייב גבר לבצע בדיקת אבהות במידה והוא מוצא זאת לנכון. השינוי הזה התאפשר בזכות התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות בעולם הרפואי. הידעתם שניתן בימינו לאמת זהות גנטית בין אב לבן אפילו באמצעות שיערה! חשוב לסייג ולומר שלא בכל מקרה יחתור בית המשפט לביצוע בדיקת אבהות. במקרים מסוימים העדיפות תהיה דווקא לא לקבוע את זהות האב. החלטת בית-משפט בעניין כזה נקבעת בדרך-כלל בהתאם לעיקרון טובת הילד.

לא על הזרע לבדו "גניבת זרע" בישראל

עיקרון טובת הילד

"עיקרון טובת הילד" הוא כלל אתי-נורמטיבי שרווח במדינות דמוקרטיות. בבסיסו עומדת התפיסה כי כל אדם הוא בעל זכויות יסוד, גם אם אינו כשיר לתבוע אותן מפאת היותו קטין. אחת מזכויות היסוד הללו היא הצורך בהבניית זהות. לא צריך תואר בפסיכולוגיה בשביל להבין שחוסר ידיעת זהותו של הורה עלולה לפגוע באופן קולוסלי בהתפתחותו התקינה של ילד. זאת ועוד, מעבר לאספקט ההכרתי והרגשי ישנו מכלול שלם של צרכים אלמנטריים כמו רווחתו הכלכלית, הלוגיסטית והחברתית של הילד וכי"ב. עיקרון טובת הילד מעוגן במשפט הישראלי (סעיף 24 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962) כמו גם בזירה הגלובאלית מכוח האמנה לזכויות הילד של האו"ם. ברוב המקרים טובת הילד תהיה גילוי זהות האב; למעט מקרים חריגים כמו הריון שנוצר בעקבות מה שמכונה בעגה המשפטית 'ניאוף' (יחסי אישה נשואה עם גבר שאינו בעלה). במקרה כזה גילוי זהות האב לא בהכרח יעלה בקנה אחד עם טובת הילד כיוון שעל-פי ההלכה ילד כזה הוא במעמד של ממזר מה שעלול להערים עליו קשיים בעתיד כשירצה להתחתן. במקרה של ג' ו-א' לא הייתה שום מניעה עקרונית שהילד (ושאר העולם) יתוודעו לזהות האב, ועל כן, הורה בית המשפט על בדיקת אבהות – שיצאה חיובית.

נתראה בבית המשפט

לאחר תוצאות תביעת האבהות שביססה את זהותו של ג' כאביו של הילד הגישה נגדו א' שלוש תביעות חדשות: תביעה לשינוי שם, תביעה למזונות ותביעה לאחריות הורית וזמני שהות. בדיון בדבר התביעה לאחריות הורית הצהיר האב כי אינו מעוניין בקשר עם הילד – לא בהווה ולא בעתיד. אי לכך ובהתאם לזאת קיבלה א' את חזקת האחריות המלאה והבלעדית על הילד. את התביעה לשינוי שם המשפחה של הילד כך שיכיל גם את שמו של האב נימקה האם בנימוקים הסטנדרטיים – כך זה נהוג בחברה הישראלית והיהודית וכי"ב. לצד זאת הוסיפה נימוק אישי חזק אף יותר. היא טענה שבתחילת ההריון משפחתו של ג' הפיצה עליה שמועות שווא והוציאה דיבתה בקהילה (כנראה מתוך ניסיון להפעיל עליה לחץ לבצע הפלה). ג' כזכור הביע ספקות בדבר אבהותו – דבר שככל הנראה לא נשמר בדיסקרטיות. שינוי השם יביא למצב שאבהותו של ג' תיוודע לקהילה ובכך יתוקן העוול שנעשה למוניטין של א'. ג' התנגד נחרצות. לא מספיק שנכפה עליו ילד? הוספת השם בניגוד לרצונו היא בבחינת חטא על פשע – כפייה כפולה ומכופלת.

הדיון על המזונות

ג' טען שלא מגיע לא' שום "פרס" על הריון שנבע ממעשה רמייה. אם יידרש ממנו לשלם לה, יהיה זה רק צודק שהיא תשפה אותו על-ידי השבת כל סכום ככל שיידרש. יתר על כן, א' לדבריו כלל לא ממצה את פוטנציאל ההשתכרות שלה ללא כל סיבה מוצדקת וזאת במקביל לכך שהיא נתמכת על-ידי הוריה ועל-ידי המדינה וחיה ברמת חיים גבוהה (בדיוק קנתה אוטו חדש ושוכרת דירה גדולה ומשופצת). המסקנה המתבקשת היא שא' מנסה לסחוט אותו. אלא שא' תבעה סכום נמוך מהממוצע ששווה ערך למדרגה הנמוכה ביותר בסקאלה – גם בדמי המזונות וגם בהצהרת סכומי ההוצאות השוטפות הקשורות לגידול הילד. יחד עם זאת, את הטענה לגבי אי מיצוי פוטנציאל ההשתכרות של א' השופט דווקא קיבל ואת חישובי המזונות הוא ביצע על סמך שכר מינימום ולא 2500 ש"ח כפי שהצהירה. בסופו של דבר, הוא קבע שדמי המזונות יעמדו על 1300 ש"ח בחודש ועוד 700 ש"ח הוצאות מדור. באשר לשינוי השם, קיבל השופט את התביעה והורה להוסיף את שם המשפחה של ג' במרשם האוכלוסין. זאת הוא קבע על-סמך תסקיר העו"ס שמונתה כמומחית לענייני התיק ובהמלצתה.

הוכחת עוולת התרמית

על כתפיו של ג' רבצה חובת ההוכחה אשר מצריכה ביסוס של חמשת היסודות שעליהם מושתתת עוולת תרמית בתביעה נזיקית:
א) היצג כוזב של עובדה – לטענתו, א' אמרה מהתחלה שהיא נוטלת גלולות.
ב) העדר אמונה באמיתות ההיצג – ג' טען שבשלב מסוים ("בשלבים המאוחרים של הקשר") הוא החל לפקפק בכך שא' נוטלת גלולות. הוא ביקש שתוכיח לו את הדבר אך היא תמיד הצליחה להתחמק.
ג) כוונה שהתובע יוטעה ויפעל מתוך הסתמכות על ההיצג הכוזב – הגלולות, לפי ג', הן בבחינת היצג כוזב. א' הסתירה את העובדה שהיא אינה נוטלת גלולות מתוך כוונה להטעות את ג'.
ד) התובע אכן הוטעה ופעל על סמך הטעות הזו – ג' אכן הוטעה וגם פעל בהסתמך על ההטעיה הזו – הוא המשיך לקיים יחסי-מין עם א' על בסיס קבוע.
ה) כתוצאה מהפעולה הנ"ל לתובע נגרם נזק ממוני – ההריון ולידת הילד גרמו לנזק נפשי וממוני (כמפורט בפסקאות הקודמות). עוד הוסיף כי פעילותו במקום העבודה נפגעה מהמקרה גם כן.

א', מצידה, טענה שהייתה על גלולות עד אשר החלה לסבול מתופעות לוואי הורמונליות. בשלב זה, היא החליטה להפסיק עם הגלולות ושיתפה בכך את ג'. הוא המשיך ובחר פעם אחר פעם לקיים איתה יחסי-מין לא מוגנים. לא זאת בלבד אלא שאם סבר שהיא שוכבת עם גברים נוספים, הרי שבבחירה שלא להשתמש בקונדום הוא בהכרח פעל מתוך רשלנות ו"הקטנת ראש". זאת ועוד, העידה א' שהייתה שרויה תחת הרושם שהיא לא יכולה להיכנס להריון כיוון שכבר עברה שלוש הפלות, חלתה בווירוס הפפילומה ועברה כריתה חלקית של הרחם. היא הופתעה מההריון בדיוק כמו ג' ודיווחה לו על כך מיידית. בתחילה, היא תכננה שלא להמשיך עם ההריון. לאחר ייעוץ רפואי נודע לה שסיכוייה להתעבר באם תעבור הפלה נוספת, הם נמוכים מאד. זאת הסיבה שהחליטה להשאיר את ההריון חרף סירובו הקטגורי של ג' לקחת חלק בגידול הילד.

הכרעת בית המשפט

נתחיל מהסוף: את עוולת התרמית ג' לא הצליח לבסס. לדברי השופט, הימנעות מהצגת דבר-מה או עמימות בנושא מסוים אינן שוות-ערך להצגת מצג שווא מכוון. אילו רצתה א' להטעות את ג' במכוון היא הייתה יכולה להראות לו חפיסת גלולות ריקה ולפטור עצמה מהעניין. עדותו של ג' רק תומכת בטענה של א' שלא הוצג שום מצג כוזב. השופט ציין את הסתירה שחזרה בעדותו של ג' – מחד, הוא "סמך" על א', ומאידך, חזר רבות על טענתו כי חשד בה. השופט ציטט מתוך תקדימים בנושא ועיקרם אותו רעיון מובלע שעומד בבסיס יחסי-המין בקרב בני-אדם מבוגרים וברי-דעת: .."נקיטת אמצעי זהירות מפני כניסה להיריון אין בה ולא כלום כדי לשחרר כל צד מן האחריות המשפטית למעשיו ולתוצאותיהם, אם יש תוצאות כאמור. גבר המקיים יחסי מין צריך להיות ער לכך כי בעשותו כן הוא נוטל על עצמו אחריות לכל התפתחות היכולה לנבוע בדרך הטבע מקיום היחסים. רצונו או אי-רצונו בהולדת ילד אינם רלוונטיים, כי אין לאדם שליטה אבסולוטית באפשרויות הביולוגיות היכולות לנבוע מקיום יחסי המין" (ע"א 5942/92 סעיף 9, 1994). כך, למשל, מצב שבו אישה נכנסת להריון מגבר שסיפר לה שהוא עקר, או מצב של הריון למרות שימוש תקני בקונדום – אין בשני המקרים עילה מספקת לביסוס תביעה, והרי אלו דברים שקורים. באותו האופן, אין בסיס לג' לתבוע את א' כיוון שהוא, בדיוק כמוה, בחר לקיים את היחסים עם ולמרות החשדות שלו, תוך לקיחת כל הסיכונים הכרוכים באקט זה כדרך הטבע.

גם באשר לנזק שנגרם לג' לטענתו, השופט לא השתכנע. מבדיקת המסמכים נראה כי התהליך הפסיכיאטרי החל במקביל לדיונים ולא מתחילת ההריון, כפי שטען. גם מסקירת תלושי השכר שלו עלה כי המשכורת שלו לא נפגעה כמו גם היקף שעות העבודה. בנוסף, ג' התחיל מערכת-יחסים חדשה ונראה עם בת-הזוג החדשה באירועים חברתיים. מכאן שטענותיו באשר ל'חוסר תפקוד' וליקויים חברתיים ונפשיים כמו גם הטענות לגבי נזק ממוני – לא הוכחו.

לגבי טענת ה"פיתוי" כתב השופט כי היא טענה ריקה מתוכן מבחינה משפטית. גם כאן ציטט את קודמיו: .."פיתוי אינו מעשה מרמה. מי שאינו יכול לעמוד בפיתויים לסוגיהם אינו פטור בשל כך מאחריות למעשיו" (ע"א 5464/93, 1994). גם את הטענה בדבר הפרת הסכם ("קשר מיני בלבד") שנכרת בין השניים השופט הפריך. במסגרת הראיות הובאו תמונות של השניים מחובקים באירועים חברתיים. זה כמובן לא מחייב את היותם בני-זוג, אך ניכר מכך שהקשר לא היה מיני בלבד. ואם אכן היה אופי הקשר כזה, הרי שתנאים כאלו סותרים את המהות הבסיסית של כריתת הסכם או ברית סביב נושא מסוים, דבר שמצריך אמון ברמה גבוהה משני הצדדים. באשר לטענה בנושא פגיעה בפרטיות השופט הראה שדווקא ג' הוא זה שפגע בפרטיות של א'. בני משפחתו יצרו קשר עם א' ובני משפחתה (לרבות אביה) באיומים והפצרות חוזרות ונשנות שתבצע הפלה (כולל ניסיונות שכנוע הכוללים שוחד). לסיכום, השופט קיבל את תביעותיה של א' ודחה את תביעתו של ג'. כיוון שא' הייתה מיוצגת על-ידי הלשכה המשפטית ולאור מורכבות ההליך, הורה השופט שג' ישלם בנוסף הוצאות משפטיות בסך 10,000 ש"ח לקופת אוצר המדינה.

תקדים בישראל – אישה תפצה גבר בגין גניבת זרע

את פסק-הדין של א' וג' פירטנו כיוון שהוא מייצג את המקרה הקלאסי, זה שיושב בצד קיצון אחד של סקאלת מקרי גניבות הזרע. לצד הזה משתייכים מקרים שמשקפים מעבר לחמת הספק רשלנות והקטנת ראש מצד הגבר הנתבע – במקרה הטוב. יש שיגידו גם העדר אמפתיה, התנערות מאחריות ואף אכזריות. מעל סיפורים כאלו חגה השאלה המוסרית המתבקשת: איך יכול אב להתכחש כך מילד שהוא יציר חלציו, דם מדמו ובשר מבשרו? אבל לא כל המקרים שייכים לצד הזה של הסקאלה. יש גם מקרים אחרים שכמוהם כקפיצה של 180 מעלות לקיצון השני של הסקאלה.

הידעתם? שנת 2023 נכנסה לספרי ההיסטוריה הישראליים בזכות התקדים המהפכני הבא: אישה חויבה לפצות את הגרוש שלה באמצעות השבת כלל כספי המזונות שלו. זאת ועוד, חייב אותה בית המשפט לשלם לגרוש מאה אלף שקלים נוספים כפיצוי על הנזק הנפשי שהסבה לו. במרכז התביעה עומדים גבר ואישה שהתגרשו לפני כחמש שנים. הגבר בינתיים התחתן בשנית והקים משפחה עם אשתו החדשה. הוא כלל לא ידע שיש לו ילדה נוספת מהנישואים הקודמים עד שהתערבה יד הגורל שהפגישה אותו עם הילדה ממש במקרה – כשאסף את בנו מהנישואים הנוכחיים מהגן. הילדה מסתבר הייתה רשומה לאותו הגן כמו הבן. בעקבות הגילוי החליטה הגרושה להגיש תביעת אבהות ולתבוע דמי מזונות. הגבר מצידו תבע את האישה בתביעה נזיקית בדומה למקרים הקודמים שהוזכרו בכתבה.

 

למען תראינה ותיראנה

מה שעשה את ההבדל ואפשר לעורך-דינו של הגבר במשפט התקדימי לבסס את עוולת התרמית היה הנסיבות יוצאות-הדופן של המקרה. מהפרוטוקול עולה כי גרושתו (שהייתה עדיין אשתו דאז) הציבה בפניו תנאי למתן הגט והוא שהשניים יקיימו יחסי-מין בפעם האחרונה. בדיעבד הסתבר שהיא נטלה את זרעו והעבירה אותו "בכלי אחסון כלשהו" למוסד רפואי בחו"ל שביצע עבורה את ההפריה. אבל חכו, זה לא נגמר כאן. הביצית שהפרתה את הזרע הנודד הגיעה מאישה שאינה יהודייה, ואילו הגבר שעומד במרכז הסיפור הוא חרדי. בפני בית המשפט עמדה משימה מאתגרת. מחד, הגבר מבוסס כלכלית וברשותו נכסים בעוד שהאישה היא חסרת אמצעים. אם יפגעו דמי המזונות מי שיסבול מכך יותר מכל אחד אחר יהיה הילדה. מאידך, האב נפגע לא רק כלכלית כי אם נפשית ורוחנית. כעת, הוא שרוי בעל כורחו במציאות סוריאליסטית שבה הוא אב לילדה גויה מחוץ למסגרת הנישואין הנוכחיים שלו. כדי למצות את הדין עם האמא מבלי לפגוע בילדה פסק בית המשפט כי האב ישלם דמי מזונות כסדרם עד גיל 18 של הילדה. לאחר מכן, התשלומים למעשה יתהפכו – האם תחזיר לאב את דמי המזונות כולל ריבית והצמדה ובנוסף תשפה אותו על השלכות התרמית.

 

בין שני צדדים של סקאלה

התקדים האחרון מצטרף לשורה בלתי-מבוטלת של מקרים בהם הצליחו גברים להוכיח שהריון שבגינו הם נתבעים לחובותיהם האבהיות – נוצר במרמה – ואף יש לפצותם על כך! לאורך שנים נשמעו בתקשורת הישראלית קולות הטוענים כי בתי המשפט בארץ פוסקים באופן קטגוריאלי לטובת נשים במקרים האלו – ובכן, לא עוד. התקדים המצוין לעיל הוא מקרה ראשון מסוגו בארץ, אך גם במדינות מערביות אחרות שבהן הוכחו מקרים כאלו, הם בדרך-כלל תקדימים או מקרים בודדים בלבד. אם אתם שואלים את עצמכם: איפה עובר האמצע? כנראה שהתשובה היא שאין אמצע. גניבת זרע היא עניין בינארי: או שהייתה כזו, או שלא. כפי שראינו, כדי להוכיח את עוולת התרמית על כתפי התובע רובצת משימה קשה. כך הדבר לא רק במקרים של תביעות גניבת זרע אלא בכל תביעות הנזקין שמבוססות על עוולת התרמית. הרי אם אפשר היה להוכיח התקיימותה של תרמית בקלות, ודאי היה צריך להכפיל את מספר השופטים, בתי המשפט ועובדי לשכת המשפטים.

לסיכום,

קל להטיח האשמות בדבר גניבת זרע בשיחות החולין המזדמנות, אך במציאות, הבאת ילד לעולם מגבר שלא מעוניין בו – איננה תהליך פשוט כלל וכלל. עתידן של נשים כאלו, בין אם כיוונו להריון הזה ובין אם לאו, בהכרח לוטה בערפל. ואולי כאן המקום להזכיר בקצרה את המקרה שאירע לפני כמעט שלושה עשורים ממש כאן, בירושלים הבירה: גבר ואישה ניהלו רומן לתקופה קצרה. הוא היה גבר נשוי, בעל מקצוע מוכר ומכובד בקהילתו, והיא, אישה רווקה הצעירה ממנו בהרבה שנים. הרומן נפסק, אך לקראת סופו האישה נכנסה להריון. היא לא סיפרה לו על כך. לאחר מספר שנים נודע לו הדבר ורק אז היא תבעה מזונות. האיש ביקש להיפגש עמה כדי לדון בנושא והגיע בהסכמתה לביתה. לאחר דין ודברים שלא עלו בקנה אחד עם ציפיותיו, הוא הוציא אקדח מכיסו, הצמיד כרית לראשה וירה בה. הילדה, שהייתה כל הזמן הזה בחדרה, היא שמצאה את גופת האמא. המקרה הנ"ל משקף היטב את הסכנות מרחיקות-הלכת הכרוכות בהריונות מהסוג הזה.

זאת ועוד,

הריונות שאינם רצויים מצד האב, ינבעו ברוב המקרים מיחסים בין גבר לאישה שלא-באמת מכירים אחד את השנייה. במקרים כאלו, לאישה אין יכולת ממשית לצפות מראש מה יהיה מזג אופיו של הגבר. היא יכולה להתפלל ולקוות, אבל לא יותר מכך. ההחלטה להמשיך בהריון כזה היא "קפיצת-ראש" אל תחום עמוק ופגיע של הלא-נודע. ובל נשכח שלצד הדרישה לשלם על מחצית מהוצאות הילד, נלווית גם הזכות למחצית כוח הסמכות בקבלת החלטות שקשורות לכל תחומי חייו של הילד. גבר שירצה לפגוע באישה או לנקום בה, יוכל לעשות את זה בקלות – ומרבית הנשים מבינות את זה. גם גברים, מהצד השני, עלולים ליפול למלכודות של נשים לא-ישרות שמוכנות לשלם כל מחיר כדי להיות אימהות -לרבות מחיר פלילי. אי לכך, מתבקשת ההמלצה לכל הגברים באשר הם, לנקוט במשנה זהירות ולא להשאיר את הגורל ליד המקרה – גם אם זה אומר להשקיע בקונדום יקר יותר, להתפשר במקצת על מידת העונג ואולי אף להרחיק-לכת עד כדי הטרחה המייגעת שכרוכה בזריקת הקונדום לפח – במו ידיהם.

אודות המחבר

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

עוד מידע חשוב...
התקשרי לקביעת תור
כתובתינו
דילוג לתוכן