אנו עובדים בבית חולים פרטי באישור משרד הבריאות

menu

השמנה וגניקולוגיה- פוסט אישי של בחורה "מלאה"

גילוי נאות, אני בחורה מלאה וחלק מהדברים שיכתבו כאן מתבססים על חוויות שעברתי ועל הדעות שלי. נוסף לכך, לעומת מאמרים אחרים, אני מרשה לעצמי לא להיות פוליטיקלי קורקטית וזאת מסיבה אחת ויחידה, הגיע הזמן שנדבר על הפיל בחדר בצורה אמיתית, כואבת וכנה.

מה שאכתוב אני אחלק לשני חלקים, הראשון ידבר על הפן הבריאותי האמיתי בכל מה שקושר בהשמנה ובסיבוכים גניקולוגיים שונים. החלק השני ידבר על הסטיגמות ועל החוויה הפחות נעימה שאישה מלאה עלולה לחוות.

השמנת יתר והסיכונים שבכך

כולנו יודעות שלהשמנת יתר ישנם סיכונים בריאותיים רבים. בתוך הסיכונים הללו נכללות מחלות מפוצצות כמו סכרת, סרטן, התקפי לב ושבץ. הסיבות לסיכונים אלו קשורות בעובדה שאדם הנמצא במצב של השמנת יתר, לרוב יהיה בעל מאזן לא תקין של סוכרים, כולסטרול והורמונים שונים. נוסף לכך, בחלק ניכר מהמקרים אנשים בעלי עודף משקל נוטים להתאמן פחות והמחסור בפעילות גופנית משפיע על המטבוליזם, פעילות השרירים וכן סבולת לב-ריאה.

בכל הקשור לתחום הגניקולוגיה ישנן כמה מחלות אשר עולה הסיכון לחלות בהן בשל השמנת יתר. לדוגמה, מחקרים רבים שהתמקדו בנושא הראו שהשמנת יתר מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן השד (לאחר גיל הבלות) ובסרטן הרחם.

השמנת יתר ובעיות פריון

נוסף לכך, השמנת יתר עשויה לגרום לבעיות בכניסה להריון. הדבר נגרם ממספר סיבות, חלקן אנטומיות וחלקן הורמונליות.

בתוך הבעיות האנטומיות ניתן לציין, הופעה של שחלות פוליציסטיות והפרעה פיזית למעבר של הזרע אל הרחם (בשל המצאות של שכבת שומן באזור צוואר הרחם). הבעיות ההורמונליות מתבססות כולן על העובדה שתאי שומן מייצרים אסטרוגן, אשר מהווה (בריכוזים גבוהים שלו) אמצעי מניעה. ההפרשה של האסטרוגן גורמת לפגיעה במחזור החודשי בכלל ובביוץ בפרט.

סיכונים בהריון

נשים בעלות משקל יתר נמצאות בקבוצת סיכון לפתח סוכרת ורעלת הריון. כמו כן, עולה הסיכון להפלות ולידות מוקדמות. זאת נוסף לעליה בסיכוי ללידה קיסרית.

בנוסף לסיכונים אלו ונוספים לבריאות האישה, ישנם סיכונים מוגברים לבריאות הוולד, למשל עולה הסיכון למומים מולדים בתינוק. נוסף לכך עולה הסיכון כי הילד יולד במשקל גבוה וכן עולה הסיכוי של אותו ילד לגדול כאדם בעל משקל עודף בעצמו.

לא כל בעיה קשורה בהשמנה

לכל אישה, החוויה של פנייה לרופא הנשים נחשבת לאירוע מביך ומלחיץ, בין אם בשל הפחד מהתוצאות הבדיקות ובין אם מחוסר הנוחות שבחשיפה מול אדם זר. במקרים רבים, נשים מלאות, חוות פחד נוסף, פחד שנובע מחוויות עבר של השפלה או התייחסות מזלזלת לבעיות רפואיות.

משום מה, קיימים רופאים לא מועטים בקהילה, אשר נוטים "להאשים" בכל מקרה רפואי את השמנת היתר. אומנם יש צדק בדבריהם של הרופאים אשר בוחרים להעיר על משקלה של האישה, זאת מתוך דאגה אמיתית לבריאותה. אך קיימים גם רופאים אשר נופלים לסטיגמות ולחוסר רגישות.

משקל עודף, בעיקר ברמה של השמנת יתר מוגדר כבעיה רפואית לכל דבר ויש לתת על כך את הדעת. אך, גם נשים מלאות שאינן נמצאות בקטגוריות אלו העידו בעבר כי רופאי נשים רבים התעלמו מהבעיה שבגללה הן הגיעו אל הרופא והתייחסו רק למשקל גופן. מדובר בחוויה שאינה תקינה ובמקרה כזה יש לחפש רופא אחר.

מקרי הקיצון

במקרי קיצון, שאודה שגם אני חוויתי מקרים מהסוג, רופאים יפנו אצבע מאשימה, חסרת רגישות ומכאיבה כלפי האישה. אני אישית חוויתי תופעות לוואי לא נעימות מלקיחת גלולות, חלק מתופעות אלו הייתה הצטברות נוזלים והשמנה יתר כתוצאה מחוסר מאזן הורמונלי. הרופא שפניתי אליו בנושא, אמר לי שאין קשר לגלולות ושעלי פשוט לסתום את הפה ולאכול פחות.

מקרים כמו זה, שלצערנו קורים באופן יום יומי, אינם מוצדקים ויש לדווח עליהם כדי לוודא שנשים אחרות לא יסבלו בצורה דומה.

שימו לב, שכפי שציינו בתחילת המאמר, ישנם סיכונים לא מועטים בכל הנוגע לבעיות גניקולוגיות ולבעיות בעת הריון אשר נובעות מהשמנת יתר. ההמלצה של כל הרופאים וגם שלי אישית לכן (ולעצמי), זה לשלב אורך חיים בריא מבחינה תזונתית ומבחינת פעילות ספורטיבית, יחד עם אהבה עצמית. אך לא משנה מה המשקל שלך דעי שמגיע לך טיפול ויחס הוגן וטוב, אל תפחדי לדרוש זאת.

אם הגעתם עד לפה, תודה.

 

 ש.ז

התקשרי לקביעת תור
כתובתינו
דילוג לתוכן