אנו עובדים בבית חולים פרטי באישור משרד הבריאות

menu

למה המחזור מאחר? 10 סיבות אפשריות לאיחור בהופעת הווסת

המחזור החודשי מלווה נערות ונשים לאורך תקופת הפוריות שלהן, והוא בעצם תהליך של שינויים פיזיולוגיים שחוזרים על עצמם שוב ושוב מדי חודש. שלב אחד מוכר מתהליך זה הוא הווסת- הופעת הדימום שמתרחש בכל חודש עם נשירת רירית הרחם ויציאתה דרך הנרתיק, כאשר האישה לא נכנסת להריון. 

מחזור ממוצע אורך 28 ימים, אולם יכול להימשך במקרים רבים 24-35 ימים. אצל מרבית הנשים המחזור יתחיל באזור גיל 12, אולם טווח הנורמה לתחילת המחזור הוא בגילאי  8-16 שנים. כאשר המחזור נפסק לצמיתות (מנופאוזה), משמעות הדבר היא שתקופת הפוריות תמה וגיל המעבר מתחיל, ושלב זה מתרחש בדרך כלל בגילאי 45-55 שנים.

סיבות לאיחור במחזור

בצורה האידיאלית שלו המחזור מופיע מידי חודש בזמן קבוע, אולם במציאות נשים רבות נתקלות במהלך חייהן הבוגרים בתנודות פתאומיות ואף הפסקות בהופעת הווסת שלהן. פעמים רבות מספור מטופלות מבוהלות מגיעות לבדיקה, כשהן לא מבינות איך הווסת שלהן, שמופיעה "כמו שעון שוויצרי", מאחרת לבוא למרות שבבדיקת הריון ביתית לא התגלה הריון.

אז כן, מדובר בתופעה שכיחה לגמרי ואף יש לה שם: אל-וסת (א-מנוריאה). מושג זה מתייחס למצב שבו הווסת מעולם לא הגיעה (אל-וסת ראשוני), מאחרת או מפסיקה להגיע למשך זמן או לצמיתות (אל-וסת שניוני). לפני שאמנה את הסיבות האפשריות לכך, אקדים ואומר שבמצב שבו לא מופיעה וסת רצוי לגשת לרופא נשים על מנת להיבדק, שכן על מערכת המחזור החודשי אמונים מספר איברים בגוף, ואי הופעת הווסת עשויה ללמד על כך שאחד מהם זקוק לטיפול רפואי ראוי. 

מהן הסיבות האפשריות לאי הופעת הווסת?

  • סטרס ולחץ נפשי– החיים המודרניים מזמנים אינספור מצבי לחץ וסטרס: שינויים משמעותיים בחיים, מעבר מארץ לארץ, לימודים אינטנסיביים, עבודה מסביב לשעון, חוסר שינה, חרדות, דיכאונות. כל אלו עשויים להשפיע על הפרשת ההורמונים בגוף שאחראים להופעת המחזור.
  • פעילות ספורטיבית מאומצת– נשים העוסקות בספורט ופעילות גופנית ומאבדות אחוזי שומן רבים (אתלטיות, רקדניות, מגויסות טריות לצבא ועוד), יכולות לחוות את הפסקת הופעתו של המחזור באופן זמני.
  • שינויים דרסטיים במשקל ובתזונה– הפרעות אכילה ודיאטות קיצוניות ולא מאוזנות, משבשות את האיזון ההורמונלי בגוף האישה ועלולות לגרום לאיחור במחזור ואף להפסקתו עד חזרה לאיזון תזונתי. ירידה מתונה או עלייה מתונה במשקל, באופן מדוד, מפוקח ובריא, אינן אמורות לגרום להפסקת המחזור.
  • תסמונת השחלות הפוליציסטיות– במסגרת תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מתפתחות ציסטות רבות בשחלות האישה שמונעות את הופעת הביוץ וגורמות לחוסר איזון הורמונלי חריג. נשים הסובלות מתסמונת זו חוות באופן כרוני אי סדירות בהופעת הווסת עד לקבלת טיפול מתאים. 
  • בעיות בבלוטת התריס– בעייתיות בתפקוד בלוטת התריס גורמת לחוסר איזון ברמת הורמונים המופרשים מבלוטת התריס, ולהשפיע בכך על האיזון ההורמונלי של הגוף כולו. מצב זה עשוי לגרום לאי סדירות ואף הפסקה מוחלטת של המחזור, וניתן לפתור אותו על ידי מתן טיפול שמאזן את פעילות בלוטת התריס.
  • פעולות רפואיות ומצב גניקולוגי– פעולות רפואיות כמו גרידה, הפלה יזומה באמצעות כדורים, ניתוחים שונים ברחם, עלולות לגרום לאי סדירות בהופעת המחזור ואף להפסקתו (למשל במצב של פגיעה ברחם או הסרתו). במצבים גניקולוגיים שונים, כמו למשל כניסה להריון לא צפוי, סיום הריון עצמוני ועוד, המחזור יפסק לתקופה מסוימת ויחזור להופיע כאשר הגוף ישוב לאיזון הורמונלי.
  • נטילת תרופות– כאשר מתחילים להשתמש בתרופה חדשה, מאזן ההורמונים בגוף עשוי להשתנות, והדבר עלול לגרום לעיכוב המחזור החודשי. במידה ויש חשד שהתרופה היא הסיבה לאי הופעת המחזור בזמן, יש ללכת להתייעץ עם רופא הנשים בנוגע לכך.
  • טיפולים הורמונליים– נטילת גלולות למניעת הריון וכן טיפולים הורמונליים שונים, יכולים לגרום לאי סדירות בהופעת המחזור.
  • גיל המעבר– באופן טבעי, בסביבות גיל 52 חלה ירידה בפעילות השחלתית עד להפסקתה המוחלטת. כתוצאה מכך הביוץ נעלם ויחד איתו נפסקת הווסת.
  • גיל מעבר מוקדם– אורח החיים המודרני גרם לשינויים בזמני ההגעה של גיל ההתבגרות ובהתאם גם גיל המעבר. למרות ש-כמחצית מהנשים הישראליות יחוו את גיל המעבר בזמנו (גילאי 45-55), נשים מסוימות ייכנסו מוקדם לגיל המעבר, עוד טרם הגעתן לגיל 40.

אודות המחבר

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

קראי עוד על יחסי-מין ואמצעי מניעה:
התקשרי לקביעת תור
כתובתינו
דילוג לתוכן