אנו עובדים בבית חולים פרטי באישור משרד הבריאות

menu

איך אדע שההפלה בכדורים הצליחה?

הפלה יזומה יכולה להתבצע בשל סיבות רפואיות או אישיות של האישה ההרה. בעבר היה זה הליך פולשני ואכזרי ביותר, שאף סיכן את חיי האם,  אך בעידן הטכנולוגי בו אנו מצויים, האפשרויות העומדות בפני האישה פשוטות ובטוחות הרבה יותר. למרות שכך, הפלה היא הליך רגיש ולא פשוט, שכדאי להגיע אליו עם מודעות ומוכנות, לאחר קבלת ייעוץ רפואי מותאם אישית והדרכה מרופא הנשים המטפל.

 

אחת הדרכים החדשניות, הבטוחות והיעילות לביצוע הפסקת היריון, היא הפלה תרופתית- הפלה באמצעות נטילת כדורים. ההפלה ניתנת לביצוע עד 69 יום לאחר הווסת האחרונה, במהלך 8 השבועות הראשונים להריון.

איך אדע שההפלה בכדורים הצליחה

כיצד מתבצעת הפסקת הריון באמצעות כדורים?

הפסקת הריון תרופתית מתבצעת באמצעות נטילת שני סוגי כדורים (גלולות), ללא כל התערבות כירורגית חודרנית. לאחר שעברה אישור ועדה להפסקת הריון כפי שמחייב החוק הישראלי, ולאחר פגישת הייעוץ הראשונית אצל רופא הנשים, תגיע המטופלת לשתי פגישות נוספות שבמהלכן תתבצע ההפלה בפועל:

  1. מפגש ראשון: נטילת  3 כדורי כדורי מפיג'ין- במהלך המפגש הראשון אצל רופא הנשים, המטופלת תיטול 3 כדורים מסוג מפיג'ין, אשר מכילים בתוכם חומר שתפקידו לנטרל את השפעת הורמון הפרוגסטרון על ההריון, וכך התפתחות ההריון נעצרת. בשלב זה חלק מהנשים חוות בחילות ואף הקאות, אך תחושות אלה עשויות לחלוף כעבור מספר ימים.
  2. מפגש שני:  נטילת  2 כדורי ציטוטק (מיסופרוטול- Misoprostol)– יומיים לאחר המפגש הראשון ונטילת 3 כדורי מפיג׳ין, תיפגש המטופלת בשנית עם רופא הנשים. בפגישה זו תקבל המטופלת שני כדורי ציטוטק, שמטרתם לגרום לכיווץ שריר הרחם, וכך להוביל לפליטת תוכן הרחם. בשלב זה תישאר המטופלת תחת השגחה רפואית במרפאת הנשים למשך 4-6 שעות, ובמהלכן יתחילו התכווצויות בבטן התחתונה ויתפתח דימום עם קרישי דם. בין 4 שעות ועד 24 שעות מנטילת כדורי הציטוטק, צפוי להיפלט שק ההריון.

הליך הפלה בכדורים- מהם סיכויי ההצלחה והכישלון?

הפלה באמצעות כדורים נחשבת כהליך בטוח יחסית ויעיל ברוב המקרים: בין 80%-90% ממקרי הפלה בכדורים מוכתרים כהצלחה.

למרות סיכויי ההצלחה המרשימים, ישנם מצבים שעלולים לפגוע בהצלחת ההליך באופן משמעותי:

  1. ביצוע ההליך באופן חלקי בלבד: ביצוע ההליך באופן חלקי, כמו למשל נטילת רק סוג אחד של כדורים ללא הסוג השני, עלול לפגוע בסיכויי ההצלחה הגבוהים, ולגרום לירידה משמעותית של עד כ- 20%, בייחוד בהריונות שבהם נצפה דופק עוברי.
  2. ביצוע ההליך שלא בזמן המומלץ: הפלה באמצעות כדורים יעילה מאוד רק עד השבוע השביעי להריון, וככל שעובר הזמן הסיכויים להצלחתה הולכים ופוחתים. ביצוע מאוחר של ההליך פוגע משמעותית בסיכויי ההצלחה שלו ועלול לגרום לאישה סבל מיותר בכך שתצטרך לעבור הליך נוסף- באמצעות כדורים או באופן כירורגי.
  3. שימוש במשככי כאבים לא מתאימים: נשים שמעוניינות ליטול בזמן ההפלה כדורים לשיכוך כאבים, צריכות להימנע משימוש מהמשככים הבאים: נקסין, אספירין, אדוויל, נורופן או אדקס או. הסיבה לכך היא שתרופות אלו מכילות חומרים שפוגעים בהצלחת ההליך או מעכבים אותו.

למי לא מומלצת ההפלה, ואיך נדע שזו הצליחה

למי לא מומלץ לבצע הפלה באמצעות כדורים?

הפלה תרופתית איננה מקובלת במקרה של הריון חוץ רחמי או הריון שהפסיק להתפתח. בנוסף, היא איננה מתאימה למטופלות הנוטלות סטרואידים, או כאלה שסובלות מאסטמה, בעיות קרישה, אי ספיקת כבד, יתר לחץ דם או אלרגיה. הפלה תרופתית לא מומלצת לנשים מעשנות שגילן מעל ל-35.

כיצד ניתן לדעת אם ההפלה הצליחה?

מי שיכול לקבוע בוודאות את הצלחת ההליך הוא רופא הנשים בלבד, ואין דרך לקבוע זאת באופן עצמאי. לאחר שבועיים עד חודש מיום נטילת כדורי הציטוטק, יש להגיע אל רופא הנשים לצורך ביקורת. בשלב זה הרופא יוודא שההליך עבר בהצלחה באמצעות בדיקת אולטרסאונד יסודית ומקיפה. בבדיקה זו יחפש הרופא היטב שאריות של תוכן הריוני בתוך הרחם, ויוודא שלא נותרו עקבות שלו. נוסף על כך, ייתכן והרופא ייתן למטופלת הפנייה לביצוע בדיקת דם שמטרתה לכמת את הורמון ההריון HCG בדם.

הגדרת ההליך כהצלחה תלויה בבדיקות אלו. אם יימצא שרמת הבטא ירדה באופן משמעותי או התאפסה, ושלא נותרו שאריות הריון ברחם, יוכל הרופא לקבוע שההפלה הצליחה והמטופלת תוכל לחזור לשגרת חייה. במידה ואכן יימצאו בבדיקת אולטרסאונד שאריות תוכן הריוני ברחם, או שיתגלה בבדיקת דם שרמת הבטא גבוהה מהמצופה, יהיה צורך לבצע שוב את השלב השני בהליך (נטילת כדורי ציטוטק) כדי לגרום לרחם להתכווץ ולפלוט את מה שנותר בתוכו. אפשרות אחרת במצב זה, היא ביצוע הליך כירורגי (גרידה) תחת הרדמה מלאה או חלקית, וההחלטה על כך נתונה לשיקול דעתו של הרופא.

כיצד מרגישים כשההפלה לא הצליחה?

במצב שבו נותרו ברחם שאריות של ההריון והפלה לא הושלמה, ייתכן והמטופלת תרגיש התכווצויות קשות בבטן התחתונה, וכן תחווה דימומים כבדים במשך למעלה משבוע, ללא סימני החלשות. במצב כזה, יש לגשת באופן מיידי לרופא הנשים על מנת שיבצע בדיקת אולטרסאונד לאיתור תוכן הריוני. במידה ואכן יימצאו שאריות הריון ברחם, יהיה צורך להשלים את ההפלה באמצעות נטילת כדורי ציטוטק בשנית, או על ידי התערבות כירורגית (גרידה), כדי למנוע זיהום ולהפסיק את הדימום.  

איך נדע אם ההפלה בכדורים הצליחה

אודות המחבר

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

קראי עוד על יחסי-מין ואמצעי מניעה:
התקשרי לקביעת תור
כתובתינו
דילוג לתוכן